Betekenis van ‘facilitaire dienstverlening’
‘Facilitaire dienstverlening’, er lijkt nogal wat verwarring te bestaan over wat dit precies inhoudt. Voor sommige mensen staan facilitaire diensten gelijk aan schoonmaak. Voor anderen komt er veel meer bij kijken. Wie heeft het bij het rechte eind? Oorsprong van het woord ‘facilitair’ Om de juiste betekenis te koppelen aan ‘facilitaire dienstverlening’ of ‘facilitaire diensten’, kijken we allereerst naar de oorsprong. ‘Facilitair’
DKS Schoonmaak uitleg
Wilt u de kwaliteit van de schoonmaak in uw gebouw eens goed onder handen nemen? Dan raden wij u aan om een DKS controle uit te laten voeren. DKS staat voor Dagelijks Kontrole Systeem, waarbij elke dag een objectieve meting wordt gedaan van de hygiëne van uw gebouw. Dit is belangrijk, omdat hygiëne bovenaan de lijst van uw prioriteiten moet staan. Een slechte hygiëne brengt
Checklist: de schoonmaak controlelijst voor kantoren
Een schone werkplek is voor iedereen beter. Het werkt nou eenmaal prettiger op een schoon kantoor. Daarnaast is een schoon kantoor beter voor de gezondheid van de werknemers. Maar het schoonmaken van kantoren is een vak apart. Er komt best veel kijken bij het schoonmaken van een kantoor. Daarom is het fijn om een controlelijst voor de schoonmaak te hebben. Met deze checklist voor de
Dit is waarom uw KPI’s falen
Elk bedrijf gebruikt Key Performance Indicators (KPI’s). Of, beter gezegd: elke organisatie heeft een paar cijfers waarvan ze weten dat die belangrijk zijn om te volgen en op te sturen. Facility management KPI’s zijn de belangrijkste metingen in een organisatie en geven in één oogopslag een overzicht van hoe de zaken ervoor staan. Toch lukt het veel bedrijven niet om
Het schoonmaakbedrijf als duurzaamheidsadviseur
Mogen we één fabel nu voor eens en altijd de wereld uithelpen? “En dat is?”, hoor ik je denken. Dat de schoonmaakbranche een traditionele sector is. Natuurlijk, wellicht gaat de adaptatie van innovaties niet zo snel als leveranciers willen, maar dat wil niet zeggen dat we niet ontzettend flexibel zijn en ervoor zorgen dat we relevant zijn én blijven. Dat zagen we tijdens corona, maar
Een schoon kantoor is goed voor de medewerkerstevredenheid
Hygiëne is, zeker vandaag de dag, een hot en belangrijk item! Na een lange periode van Corona en thuiswerken zijn steeds meer mensen weer op kantoor aanwezig. Er is veel meer aandacht voor gezondheid en hygiëne op de werkvloer. Iets wat voorheen minder ter sprake werd gebracht. Een werkplek moet veilig en schoon zijn. Van de gevolgen van bacteriën zijn we ons steeds meer bewust.
Een gezond binnenmilieu is belangrijk voor iedereen!
Een gezond binnenmilieu is belangrijk voor iedereen, dus ook voor u en uw medewerkers. Bovendien voorkomt een gezond en schoon binnenmilieu dat bacteriën zich kunnen verspreiden. Voor een gezond binnenmilieu is het dus belangrijk dat er goed wordt schoongemaakt. Een schone werkplek zorgt niet alleen voor een gezond binnenmilieu, maar ook voor een goede geestelijke en lichamelijke gezondheid van de
Om- en bijscholing als oplossing voor personeelstekorten
De overheid staat momenteel voor enorme uitdagingen. We bevinden ons in een tijdsgewricht wat bepaald wordt door verschillende crises. Klimaat en stikstof houden de economische vooruitgang in hun greep en de overheid moet snel grote stappen maken om de natuur te redden en toch de economie niet helemaal te blokkeren. De oorlog in Oekraïne drukt ons met de neus op
Meten is weten, ook in schoonmaakbranche
Weet u het nog? Aan het begin van de corona pandemie kregen we het advies om vooral deurkrukken, toilet spoelknoppen en kranen goed te ontsmetten. Dat zou helpen tegen een besmetting met het coronavirus. Vele onderzoeken, en helaas ook vele corona slachtoffers later, zijn we tot een ander inzicht gekomen. Natuurlijk blijven genoemde schoonmaakacties verstandig en proper. Maar zinvol om een besmetting te voorkomen was het
Uw bureau voor schoonmaakadvies
De schoonmaaksector in België evolueert in een rap tempo. Steeds meer bedrijven kiezen voor outsourcing van hun schoonmaakactiviteiten. Daarnaast wordt voor veel organisaties naast klantbeleving, ook personeel beleving steeds belangrijker. Met klant- en personeel beleving kunt u het onderscheid maken met uw organisatie. Met een goede klant- of personeel beleving heeft u de mogelijkheid om personeel én klanten langer aan