CULTUURSHOCK: OOK SCHOONMAAKWERELD BELGIЁ KANSRIJK VOOR AMBITIEUZE PROFESSIONALS
Als nieuw YOUNG IFMA bestuurslid heb ik deze keer de eer een column te schrijven. Daarom vertel ik u graag mijn ervaringen in de facilitaire wereld in Belgiё. Ik ben afgestudeerd aan de Hoge Hotelschool Maastricht en heb vervolgens een paar jaar gewerkt als catering- en schoonmaakadviseur bij het onafhankelijke adviesbureau ATIR Nederland. Daarop heb ik de overstap gemaakt naar
TIPS & TRICKS VOOR BUDGETBEHEER
Met de start van het nieuwe jaar is het voor veel mensen een periode van reflectie. Als je jezelf de vraag stelt hoe de schoonmaak beter kan, heb je in ieder geval een goede eerste stap gezet. Alhoewel er grote budgetten in de schoonmaak omgaan, is en blijft schoonmaak kennelijk niet “sexy”. Het blijkt bij weinig mensen een onderwerp te
LAAGSTE PRIJS IS NIET STEEDS DE BESTE PRIJS
Waar vroeger de facilitair verantwoordelijke de diensten zelf inkocht, geeft hij nu enkel nog input voor het bestek. En dit het liefst zo beknopt mogelijk, met vragen waarop ja of nee aangeduid kan worden. De afdeling inkoop stelt bestekken op en voert aanbestedingen uit met als gevolg sterke onderhandelingen omtrent de inzet, prijs en kwaliteit van de facilitaire diensten. Hier is
CONTROLE = RESPET
Om de schoonmaakkwaliteit op te volgen, heb ik de afgelopen periode veel gebouwen bezocht. Wat opvalt zijn de grote niveauverschillen van de schoonmaak- kwaliteit. Dit varieert van organisatie tot organisatie, maar zelfs binnen één gebouw zijn deze verschillen vaak opvallend. Toch blijkt dit minimaal te zijn wat betreft gebruikte materialen, middelen, schoonmaakprogramma’s en de genoten opleiding. Hoe kan dit worden